Idén ünnepli 20. születésnapját az iPod: így lett sikeres
Az iPod feltalálójával, Tony Fadellel készített interjút a CNET. Fadell igen érdekes dolgokat árult el az iPod kezdeti nehézségeiről, és arról, hogy egy bombasikerű termék sem biztos, hogy a csillagok közül indul…
Fadell szerint az iPod sikere egyáltalán nem volt egyértelműen várható. Igazából a történet korábbról indul, mint ahol az Apple belép a képbe. Fadell ugyanis egy saját tervezésű mp3-lejátszóra épített startupot próbált beindítani, kevés sikerrel, amikor megkeresték az Apple-től. Tulajdonképpen azért ment bele az egyeztetésbe a céggel, mert pénzre volt szüksége saját cégéhez.
A meghallgatásra Steve Jobs-nál hét héttel később került sor, és Jobs-ot a legkevésbé sem érdekelte a bemutatóra szánt dokumentáció. Viszont annál inkább szerette volna látni a szóban forgó mp3 modelleket.
Fadell egy marketingguru tanácsait követve terjesztette elő a bemutatókészülékeket. A tanács, amit követett az volt, hogy úgy mutassa be a modelleket, hogy a legrosszabbat mutassa először, a közepest másodjára és a legjobbat, a személyes kedvencét legutoljára, mint végső lehetőséget.
Jobs rá is harapott, és azonnal közölte, hogy ők megcsinálják a szóban forgó darabot, Fadell pedig csatlakozik a csapatukhoz, hogy segítsen benne.
Tony azonban még habozott. Méghozzá azért, mert akkoriban még az Apple veszteséges vállalat volt, visszesett Mac eladásokkal. Vagyis Fadell nem hitt benne, hogy az almás vállalattal jobban járna, mint a saját cégével. Jobs viszont meggyőzte őt, és tett egy olyan ígéretet, ami aztán az iPod sikerében fontos szerepet játszott.
„Sokan megállnak az út felénél, és biztos akartam lenni abban, hogy mi nem fogunk így tenni.” – idézte fel Tony Fadell, az „iPod atyja”.
A feltaláló ugyanis látott már olyan „csodát”, hogy egy cég felkarolt egy terméket, amiből aztán végül semmi sem lett, mert az első megjelenések kudarca után végül visszadobták az egész projektet. Tudta, hogy legalább három generációra szükség van az eszközből. Jobs tehát megígérte Fadellnek, hogy kitart a termék mellett, sőt a Mac-től fog elvonni marketingre pénzt.
Így is lett, és bár valóban az iPod első generációi nem arattak akkora sikert, Jobs végig kitartott, betartva az ígéretét. Egy ponton aztán nem csak megérkezett a várt siker, de még sokkal nagyobbat is szólt az almás mp3 lejátszó, az ikonikus fehér fülesekkel. Az iPod pedig kikövezte az iPhone felé vezető utat.