Tim Cook, az Apple vezérigazgatója kissé máshogyan látja a cég problémáit, mint a vásárlók.
Még a leghűségesebb, legelvakultabb Apple rajongók is beismernek egyet: az iPhone drága készülék. A legutóbbi készülékárazásokat követően nem nagyon volt, aki ne szisszent volna fel anyagi körülményektől függetlenül. Az Apple vezetése azonban teljesen máshogy látja ezt az egész kérdést.
Korábban beszámoltunk róla, hogy az Apple pénzügyi jelentését csak az mentette meg a siralmastól, hogy a szolgáltatásaik és a többi készülék eladás felhúzta a karácsonyi időszakot is felölelő negyedévüket. Az iPhone hazai kifejezéssel élve bizony rosszul teljesít az utóbbi hónapokban.
Az Apple-nél is sokat gondolkodtak ezen, beleértve Tim Cook nagyvezért, aki arra a megoldásra jutott, hogy ennek az egyetlen értelmes magyarázata az, hogy a felhasználók ritkábban váltanak új készülékre, mint korábban.
Tim szerint az első probléma
Cook igazgató elsődleges problémaként nevezte meg az amerikai dollár megerősödését, ami miatt bizonyos külföldi országokban túl magas lett a készülék ára. Ezért azt fundálta ki, hogy emiatt néhány piacon kénytelenek lesznek valamelyest mérsékelni az árakat. Például Törökországban – kizárólag a dollár erősödése miatt – olyan drága lett az iPhone, hogy egy év alatt 700 millió dollárral csökkent az eladás. (Nem mintha az Apple számára a magyar piac számítana, de itthon még a törököknél is magasabbak az árak!)
Tim szerint a második probléma
Tim abban is változást érzékel a piacon, hogy az emberek kevesebb mobilelőfizetést kötnek, és a szolgáltatók is kevesebb készüléktámogatást nyújtanak az áraikban. Például Japánban – ami szintén nagyon visszaesett piacuk – a helyi szabályozás megváltozása miatt, az előfizetéssel vásárolt iPhone-ok 25 százalékkal csökkentek a korábbiakhoz képest. (Bár az összes megkötött mobilelőfizetés száma is visszaesett a térségben.)
Tim szerint a harmadik probléma
A harmadik ok, amiben az Apple igazgató az iPhone vásárlások visszaesését látja, az akkumulátor-csereprogram, amit a 2018. év elején kirobbant lassítási-botrány következtében voltak kénytelenek kibocsátani. A készüléktulajdonosoknak kedvezményes áron (az USA-ban 29 dollárért) nyújtott hivatalos akku-csereprogram olcsóbbá és hatékonyabbá tette a cserét, mint új készülékre váltani. Vagyis az emberek tovább tartják meg a készülékeiket.
Tim Cook elmondta azt is, hogy az elemzők óva intették őket a program bevezetésétől, de a vállalat értékei így kívánták, mert „meggyőződésük volt, hogy ez a megfelelő lépés, amit a vásárlóikért tenniük kell”.
Azért, hogy ösztönözze a készülékek cseréjét Cook az okfejtései végére becsempészte, hogy rámutasson gyorsan az Amerikai Egyesült Államokban kibocsátott és elérhető iPhone-csereprogramra. Most a cég ezzel próbálja ösztönözni a kinti vásárlókat, hogy régi iPhone-juk leadásával kedvezményes áron, részletfizetéssel jussanak az újabb modellekhez.