Vajon az Apple-re csak rájár a rúd, vagy ez a nagy felemelkedést követő vég kezdete?
Lassan mindennapossá válik, hogy valamelyik listán visszacsúszik kedvenc vállalatunk, vagy valamelyik termékük. A kaliforniai cég, mióta bemutatta a legújabb iPhone-okat, negatív rekordokat dönt.
Játék a számokkal
Az első komolyabb nehézségről árulkodó adat akkor látott napvilágot, amikor januárban közzétették a tavalyi negyedik pénzügyi negyedévre vonatkozó jelentést. Az egyébként a karácsonyi időszakot felölelő, vagyis az év legforgalmasabb pénzügyi negyedévére vonatkozó számok, jelentősebb, mintegy 15%-os visszaesést jeleztek az iPhone eladásokban. Márpedig az Apple vezető és egyben húzó terméket az iPhone.
Innentől gyakorlatilag nem telik el hét, hogy valamilyen listán ne jeleznék a visszaesésüket.
Mivel még tavaly, az említett jelentést megelőzően, az Apple bejelentette, hogy a továbbiakban nem jelzik a riportjaikban, pontosan hány darab készüléket adtak el, így a visszaesést csak a bevételcsökkenés mutatta. Viszont a méltán híres pénzügyi elemző és tanácsadó cég, a Gartner jelentése alapján ezzel valójában csúnyább számokat kozmetikáznak a befektetőiknek, mint amik valójában vannak.
A Gartner úgy számolja, hogy az Apple bevételcsökkenése messze nem olyan ijesztő ahhoz képest, hogy az eladott készülék darabszámokban milyen visszaesés tapasztalható. Adataik szerint az eladott darabszám 11,8 százalékkal alacsonyabb, ami a cég legrosszabb negyedéves csökkenését jelenti a 2016. első negyedéve óta.
A Gartner állítja, hogy az iPhone darab eladások a negyedévben elérték a 64,5 millió darabot, a 2017. negyedik negyedévi 73,2 millióról.
Ez világviszonylatban az öt legnagyobb okostelefon-gyártóé közül a legrosszabb eredmény. Noha a piac egészen minimális, 0,1 százalékos csökkenést mutat, és a Samsung és a Xiaomi szintén visszaestek, de még mindig sokkal kisebb mértékben, mint az almás vállalat. A Huawei és az Oppo pedig évről évre nő.
A piaci részesedés tekintetében az Apple még megtartotta ugyan a második helyét a Samsung mögött, de a pozíciójának gyengülése a 2017. negyedik negyedévi 17,9 százalékos részesedésből 2018 negyedik negyedévére mindössze 15,8 százalékára csökkent.
Kevés az innováció
A bevételcsökkenés persze még nem tragédia, különösen, amikor még mindig a világ egyik legértékesebb cégéről beszélünk. egyszer fent, egyszer lent. Ám félő, hogy ez a hely sem marad túl sokáig, ha számba vesszük azt a listát is, ahol az Apple 17 helyet csúszott vissza.
A Fast Company több mint egy évtizede minden évben felállít egy 50-es toplistát a leginnovatívabb vállalatokról. Tavaly a kaliforniai vállalat még az élen lovagolt. Ám a teljesítményük 2019-re sohasem látott mélységbe zuhant, a 17. helyre. Bár 2014 és 2015 során, sem állt jól az Apple szénája, a 15. helynél rosszabb helyet ezen a listán még nem kaptak soha. A 7 nanométeres A12 Bionic chipkészlet a versenytársak között csak a 17. helyre volt elegendő.
Talán sokan azt gondolják, hogy mit számít egy a fejlesztésekre adott díj. Ám egy ekkora esés egy manapság igen fontos, ha nem egyik legfontosabb területen, sokat elárul. Különösen, ha azt nézzük, hogy a legnagyobb versenytársak, mint a Samsung és a Huawei micsoda fejlesztésekkel állnak elő.
Abba belegondolva, hogy az a cég, ami korábban a mobiliparban a piacot és a divatot diktálta, mostanra a legtöbb, amit fel tud mutatni egy megújított chipkészlet, az elég ijesztő a jövőre nézve. Közben a versenytársak – többek között – összehajtható kijelzőkkel és OLED panel alá helyezett ujjlenyomat-olvasókkal állnak elő. Ősszel a telefonokon egy picike ráncfelvarrás, és kullogás a piac mögött most már kevés lesz ahhoz, hogy az almás cég kimásszon a gödörből.