Egyre gyakrabban csúsznak a termékek forgalomba kerülésével Almáék, amióta az egykori alapítót, Steve Jobs-ot Tim Cook váltotta a cég élén. Bár kétségtelen, hogy mindenki elismeri Tim Cooknak, az Apple jelenlegi vezérigazgatójának irányítási képességeit, de attól a tény még tény marad: sok termék csúszik.
A híres Wall Street Journal (WSJ) készített egy összehasonlító elemzést, hogy valójában hány termék forgalomba kerülése is késlekedett Cook vezénylete alatt a Jobs-érához képest. Például míg mostanra egy termék bemutatása és forgalomba kerülése között átlagosan 23 nap telik el, addig 6 évvel ezelőtt ez átlagosan 11 napra volt tehető.
A WSJ azt írja:
„Minél hosszabb idő telik el a bejelentés és a termék forgalomba kerülése között, az Apple annál inkább kiszolgáltatottá válik. Egy korábbi Apple alkalmazott, mostanra piaci elemző szerint a csúszások alkalmat adnak a konkurenseknek reagálni, és ez olyasvalami, amire korábban a cég nem hagyott lehetőséget nekik. A konkurens vállalatok ilyenkor minden alkalmat megragadnak, hogy a vásárlók csalódottságát fokozzák, és ez hat az eladásokra.
A gyártási nehézségek hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalat két új terméknél (AirPods és a Homepod) is elszalasztotta a bevételek szempontjából igen fontos karácsonyi bevásárlási időszakot. Amikor a 349 amerikai dolláros áron meghirdetett HomePodot júniusban leleplezték, és az Apple megmutatta a kiváló hangzását is, azt mondták, hogy decemberre kész lesz. Aztán novemberben bejelentették, hogy a forgalomba kerülés jövő évre csúszik. Ezzel elveszítették az évnek azt az ajándékozási időszakát, amikor az okos hangszórók igen kelendők. Most pedig az Apple még csak megközelítőleg sem adta meg, hogy a termék mikor fog megérkezni.”
A cikkben kitérnek arra is, hogy Cook és Jobs egyaránt kicsit több mint 70 új és frissített termék bevezetését vezényelte le vezérigazgatóként. De a Jobs rezsim alatt mindösszesen egyetlen termék késett 3 hónapnál hosszabban, és 7 termék megjelenése tolódott ki 1—3 hónap közötti időre. Ezzel szemben Cook tevékenysége alatt eddig már 5 termék csúszott 3 hónapnál tovább, és vagy 9-re kellett várni 1—3 hónapot.
Noha a WSJ írása nagyon is pontos, azt mégis muszáj hozzátenni, hogy azért óriási különbség volt Jobsnál a termékek iránti érdeklődés és a Cook alatt tapasztalható között. A cég azóta egész pontosan megduplázta a rendeléseit, és a bevételét több mint kétszeresére emelte. Valamint sokkal több piacot szolgál ki. Például Jobs vezetése alatt a legtöbb értékesített iPhone 40 millió darab volt. 2015-ben viszont, Cook vezényletével, az Apple rekord eladást hajtott végre: csak abba az évben 231 millió iPhone készüléket értékesítettek.
Azt pedig már csak csendben jegyezzük meg, hogy a termékek technológiájának folyamatos fejlődése okán a gyártástechnológia is mennyiben eltér, illetve a gyártási számok növekedésével a beszállítók hibaszázaléka is jelentősen emelkedett.
Ugyanakkor a vásárlói igények magasak, és a konkurencia előretörése nyomán, a cégre nagy nyomás nehezedik, hogy minden évben frissítsék a készülékeket. Így is a legfontosabb termékükre, az iPhone-ra töretlenül kiemelt figyelmet fordítanak, és minden évben azonos időben jelentkeznek is a megújított, vagy új készülékekkel, valamint mindent megtesznek, hogy azok minél gyorsabban a boltok polcaira kerüljenek. Még akkor is, ha óriási érdeklődés, vagy gyártási nehézségek adódnak.
Szerintetek is gyengébb kezű vezető az Apple nagyfőnök, Tim Cook? Vagy jól csinálja a dolgát?
Forrás: CultofMac/WSJ